A avea multe opțiuni poate fi la fel de confuzant ca a nu avea niciuna.

Copiii și adolescenții de azi (și nu doar ei) sunt bombardați continuu cu informație, iar volumul de informație unică generat zilnic crește geometric. 90% din tot întregul volum de date disponibil a fost creat în ultimii câțiva ani. Mai mult chiar, informația de ordin tehnic se perimeaza la fiecare 2-3 ani astfel că, dacă un tânăr începe o facultate cu profil tehnic în 2020, în anul trei de studiu există o mare probabilitate ca lucrurile pe care le-a studiat în primii doi ani să nu mai fie actuale.
În fiecare oră, Youtube încarcă peste 7000-8000 de ore video, Facebook are mai mult de 2 miliarde de utilizatori activi, fiecare având în medie 155 de prieteni.
Cele mai căutate job-uri sunt unele care nu au exitat deloc acum 10 ani sau chiar mai puțin: Digital Marketing Specialist, Big Data Architect, Transformation Manager, Change Manager ca să numesc doar câteva. În principiu, tinerii se pregătesc astăzi pentru job-uri care încă nu există, folosind tehnologii care încă nu au fost inventate, pentru a rezolva probleme pe care încă nu le avem sau de care nu știm.
La o căutare rapidă pe Google, cele mai importante însușiri, abilități necesare în carieră, până în anul 2030 (deja prea mult, din punctul meu de vedere) sunt: flexibilitatea cognitivă (puterea de a învăța și de a te dezînvăța rapid), abilitatea de a folosi tehnologia la nivel avansat, gândirea critică și abilitatea de a lua decizii, inteligență socială și cea emoțională, o minte creativă și inovativă. Toate astea devin cumva niște abilități atât de elementare încât ele transcend profesia sau vocația, adică sunt necesare indiferent ce carieră alegi, tu sau copilul tău.
Majoritatea copiilor și adolescenților nu gândește pe termen prea lung, și nici nu e nevoie. La 11-12 ani, copiii sunt mult mai preocupați de viață socială, de interacțiunile imediate cu cei de vârstă lor și de recompensele imediate (like, follow, seen etc) însă, spre sfârșitul adolescenței, ar trebui să se contureze totuși primele interese, obiective pe termen mai lung și să apară primele planuri legate de îndeplinirea lor. Acum apar și primele conflicte majore între generații. Să nu uităm că în acest moment conviețuiesc „contemporan” patru generații distincte: Traditionalist, Baby Boomer, Gen X, and Millennial, fiecare cu specificul ei, iar când la știri vezi că 50% din joburile existente vor dispărea în anii următori sau că vor fi înlocuite cu roboți, „pune mâna pe carte ca să înveți o meserie”, sună perimat și confuz. Ok, bun, dar pe ce carte și ce meserie? „Eu la ce sunt bun?” „ Ce îmi place?” Toate astea sunt întrebări la fel de legitime ca „Eu pot să fac orice!”, „Sunt bun la toate!” și ambele variante fac mai actuală că oricând cunoașterea de sine. Asta nu vine imediat și nici de la sine. Există instrumente specializate, există psihologi și consilieri de orientare în carieră și toate te pot ajuta să găseșți niște răspunsuri.
Unul dintre instrumentele cele mai prestigioase în domeniul orientării privind cariera și a compatibilității dintre însușiri/trăsăturile personale și interesele de carieră, este Harisson Assessements și îl poți folosi în mod gratuit până la sfârșitul anului. Intră pe link și vezi ce carieră ți s-ar potrivi.

Distribuie